dinsdag 27 november 2012

Vier in balans

Bron: Kennisnet

Jaarlijks brengt Kennisnet de Vier in balans monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken van ict en onderwijs en beschrijft nieuwe ontwikkelingen. De vraag die in de monitor beantwoord wordt is: op welke manier ict de effectiviteit en efficiëntie van het onderwijs kan verbeteren.

De monitor geeft inzicht in de stand van zaken rond ict in het primaire proces (het leren) én de inzet van ict in de secundaire processen. De monitor bestaat uit vier delen: onderwijs en ict, rendement en balans, stand van zaken in 2012 en de opbrengsten.



Twee weken geleden presenteerde Kennisnet de nieuwe Vier in balans monitor 2012 waarin
inzichtelijk wordt gemaakt op welke wijze ict het leerrendement en de doelmatigheid van het onderwijs kan verbeteren. Zowel leraren als managers zijn van mening dat de inzet van ict de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Ruim 80 procent van hen vindt dat de komst van ict in het onderwijs leraren stimuleert om opnieuw na te denken over hun manier van lesgeven. Tegelijkertijd lijkt ict gebruik in het leren te stagneren. Daarnaast blijkt dat er in de meeste gevallen geen wezenlijke verandering is in de didactische aanpak van de leraar. Ook heeft het onderwijs behoefte aan meer digitaal lesmateriaal. De tiende editie van de monitor laat zien dat de mogelijkheden van ict in het onderwijs beter benut kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten